Auteur:

De Redactie

4 sep. 2025 - 17:30:23 Datum: 4 september 2025

Merel Wolf, Annemarie Groot & Ellen van Drie

Publicatie ECBO: Inventarisatie taalinterventies in het mbo

In Nederland is er een groeiend aantal mbo-studenten dat onvoldoende over de benodigde taalvaardigheden beschikt. Daarom zetten veel mbo-instellingen interventies in om de lees- en schrijfvaardigheden van studenten te bevorderen. Dit onderzoek is een inventarisatie van deze taalinterventies. Aan de hand van een vragenlijst zijn 90 taalinterventies in het mbo in kaart gebracht.

Er is een zeer divers palet aan interventies opgehaald. De meeste interventies gericht waren op meerdere (taal)vaardigheden en dit op veel verschillende manieren deden. We konden acht categorieën onderscheiden. Bij een groot deel van de interventies was er een focus op het integreren van taal en beroep of leesbevordering. Ook was er een aanzienlijk deel gericht op specifiek de NT2-doelgroep of taalzwakke/ meertalige studenten die extra ondersteuning nodig hebben. Veel interventies maakten gebruik van betekenisvolle contexten door aan te sluiten bij de leefwereld van de student of taal te koppelen aan het beroep.

Voor elke interventie is de mate van kansrijkheid van de opzet bepaald. Interventies werden gescoord op acht factoren van succesvolle uitvoering: collectiviteit (verschillende betrokkenen), theoretisch onderbouwd, planmatig, gezamenlijk urgentiebesef, passend bij doelgroep, duidelijk voor betrokkenen, uitwisseling tussen betrokkenen en leercultuur. Een aantal factoren waren bij de interventies sterker aanwezig dan anderen. De interventies die het hoogst scoorden op alle factoren hadden vaak een link met een lopend onderzoek of de ontwikkeling van schoolbreed taalbeleid.

Op basis van het onderzoek konden we drie aanbevelingen doen:

  1. Deel kennis over het stimuleren van taalvaardigheid in het mbo
  2. Ontwikkel de interventies door aan de hand van de acht factoren van succesvolle uitvoering
  3. Onderzoek de effectiviteit van taalinterventies in het mbo

 

Download hier de onderzoekspublicatie.