Auteur:

De Redactie

21 mrt. 2016 - 23:56:11 Datum: 21 maart 2016

Onderzoek naar gedeelde verantwoordelijkheid voor taalniveau in het mbo

Hoe creëer je aandacht voor taal in alle vakken?

Pauline Koster, werkzaam bij ROC TOP, deed onderzoek naar hoe zij als docent Nederlands een ontwikkeling in gang kan zetten naar bewuste aandacht voor taal in alle vakken. Doel hiervan is verhoging van het taalniveau van de leerlingen in het mbo. Tijdens de jaarlijkse 'Vlootschouw' van Hogeschool Windesheim is haar verslag opgevallen en beloond met de Jan Harinckprijs 2015.

Focusgroep

Koster onderzocht met een focusgroep welke interventies nodig zijn bij het ontwikkelen van gedeelde verantwoordelijkheid met collega’s, om zo te komen tot het verhogen van het taalniveau van de leerlingen.

Erkenning en tevreden

Het onderzoek laat zien dat verschillende bewustwordingsactiviteiten bij collega’s beweging in gang zetten naar gedeelde verantwoordelijkheid voor het taalniveau van leerlingen. Deze collega’s ervaren erkenning en zijn tevreden over de invloed die zij kunnen uitoefenen door deelname aan de focusgroep. Tegelijkertijd geven zij aan dat voortdurende investering in ruimte en tijd voorwaardelijk is voor verdere implementatie van bewuste aandacht voor taal in alle vakken. Collega’s met voorkennis lijken de vertaling van de bewustwording naar concrete verandering in docentgedrag zelfstandig te maken. Voor anderen blijkt ondersteuning van de vakgroep Nederlands nodig.

Het gehele onderzoeksrapport kunt u downloaden: Wie wil werken aan het taalniveau? - Pauline Koster