Niveaugroepen effectief?

Auteur: Inge van Meelis Publicatiedatum: 2 juni 2013

Het ITTA krijgt regelmatig de vraag advies uit te brengen over wel/geen niveaugroepen voor de lessen Nederlands. We horen graag jullie ervaringen!

In verschillende roc's worden niveaugroepen gemaakt voor de lessen Nederlands, zodat de leerlingen les kunnen krijgen op hun niveau. Dit betekent meestal ook dat leerlingen van verschillende opleiding bij elkaar in de les komen te zitten. Op kleine lokaties is dit soms nodig om een groep vol te krijgen.

De vraag is, wat de gevolgen van de niveaugroepen zijn voor de taalontwikkeling van de leerlingen. Is het goed dat leerlingen instructie op niveau krijgen of leren ze meer van elkaar?  Uit onderzoek naar leren in het algemeen en taalleren in het bijzonder komen slechte berichten over niveaugroepen. Lees bijvoorbeeld het artikel van Kees Vernooij over omgaan met verschillen (zie Nieuws). Komt dit overeen met de ervaringen die jullie hebben? Wat zijn de voor- en nadelen voor de taalontwikkeling en de motivatie van leerlingen? Wat betekenen niveaugroepen/heterogene groepen voor de docent? Laat het ons weten via inge.vanmeelis@itta.uva.nl. Ik houd jullie op de hoogte van de resultaten.

Oproep toevoegen