De kwaliteit van het onderwijs Nederlands: Delen en doen!

Terugblik studiedag vrijdag 26 januari 2018

De kwaliteit van het onderwijs hangt samen met de competenties, kennis en vaardigheden van de docenten.

Op 26 januari was er veel gelegenheid elkaar te inspireren, aan eigen competenties te werken en tegelijkertijd nieuwe lesideeën op te doen in actie-labs en clinics.

Terugblik

De studiedag van 26 januari 2018 stond in het teken van de kwaliteit van het vak Nederlands en docentvaardigheden. In een plenaire lezing ontmaskerde Casper Hulshoff een aantal hardnekkige mythes in onderwijsland, zoals de leerpiramide en rekening houden met leerstijlen. In de ochtend gingen docenten actief aan de slag met kwesties als differentiëren, beroepsgericht Nederlands, feedback geven, motiverend leesonderwijs en omgaan met Nt2-studenten. Gezamenlijk is gebrainstormd over mogelijke aanpakken en werkvormen die men in de eigen praktijk direct kan inzetten. ’s Middags stonden vooral de eigen vaardigheden van de docenten centraal. Na een plenaire presentatie van Edo van Santen over effectieve communicatie, kon men in korte clinics leren lesgeven in debatteren, snellezen of krachtig leren spreken voor de klas. 
Dichter Joost Oomen gaf een clinic poëzie (leren) schrijven en droeg gedurende de dag gedichten voor, allemaal in het kader van de week van de poezië.

Foto's 

Kijk voor de hele fotoreportage op onze Facebookpagina! NB Mocht u niet op de website of in onze folder willen staan, laat het ons weten via info@mbotaalacademie.nl 

       

Documenten

Onder de knop Documenten vindt u de presentaties en hand-outs van de sprekers.

(foto's Erik Kottier)

 

Terug naar overzicht