Terugblik studiedag vrijdag 19 september 2025
Inspirerende initiatieven en interventies
Een belangrijke opdracht van het mbo is de studenten op het juiste taalniveau te krijgen. Taalvaardigheid is nodig om de taalexamens 2F of 3F halen, de beroepsopleiding succesvol te doorlopen, adequaat te communiceren op stage en tevens volwaardig te functioneren in de maatschappij. Dit is voor sommige mbo-studenten een behoorlijke uitdaging.
Taalontwikkeling is een basisvaardigheid en vindt plaats in de (generieke) lessen Nederlands, en (juist) ook in de andere vakken. Ook in de beroepspraktijk kan taal leren worden gestimuleerd. Hier ligt een uitdaging voor docenten en opleidingsteams: hoe werken zij op een prettige manier samen doelgericht aan taal?
Vanuit het hele land kwamen er weer zo'n 100 docenten naar Amersfoort voor de studiedag Taal ontwikkelen in het mbo. Zo kan het ook! Kansrijke initiatieven en interventies. Op het programma stonden kansrijke werkwijzen, inspirerende praktijkvoorbeelden en effectieve aanpakken.
De dag startte met de keynote van Annemarie Groot (ECBO), die de resultaten presenteerde van een inventarisatie naar de kansrijkheid van taalinterventies in het mbo. Deze inventarisatie leverde maar liefst 90 voorbeelden op van initiatieven binnen instellingen die bijdragen aan de taalontwikkeling van studenten. Annemarie liet zien welke factoren bepalend zijn voor de kansrijkheid van deze interventies.
In de middag gaf Geke van Dijk (CPS) een inspirerende keynote over loslaten in vertrouwen. Zij liet zien hoe studenten hun leerproces sterker kunnen sturen als zij de ruimte krijgen, en hoe docenten vanuit vertrouwen de juiste voorwaarden kunnen scheppen voor leren en ontwikkelen.
Daarnaast waren er weer verschillende workshops en uitwisselingssessies. Zo liet Judith Barreto (De Talengroep) zien hoe AI op een betekenisvolle manier kan worden ingezet in het taalonderwijs, presenteerde Marieken Pronk (De Talengroep) een vijfstappenaanpak voor motiverende examentraining, en deelden Imane Halal en Jelle van Wensveen (ROC Midden Nederland) hun ervaringen met samenwerking tussen taal- en vakdocenten. Bregje Kaars Sijpesteijn (ITTA) liet zien hoe praatplaten en video's op de werkvloer kunnen bijdragen aan een werk- en leeromgeving waar iedereen tot zijn recht komt. In de workshop van Anja Valk en Emke Wang (ITTA) gingen deelnemers aan de slag met een lesidee passend bij de nieuwe taaleisen, waarin functionele taalvaardigheid centraal staat. En bij de workshop van Inge van Meelis (ITTA) werd besproken wat er concreet nodig is om het taalniveau van studenten omhoog te krijgen.
Het was wat ons betreft weer een leerzame en inspirerende studiedag!
De presentaties van de sprekers die we mogen delen, vind je bij documenten.