Terugblik studiedag vrijdag 23 mei

De invloed van AI op het taalonderwijs in het mbo

Door AI verandert de manier waarop we leren, lesgeven en toetsen razendsnel en dat heeft grote gevolgen voor het taalonderwijs in het mbo. Hoe kun je als docent AI effectief inzetten bij je lesvoorbereiding? Wat betekent deze technologische ontwikkeling voor jouw rol in de klas? Hoe toetsen we taalvaardigheid in een tijd waarin AI kan schrijven? En welke taal- en denkvaardigheden blijven cruciaal voor studenten, ondanks of juist dankzij AI?

Op 3 mei gingen we in op de impact van AI op de taalontwikkeling van de studenten. Drie experts deelden hun inzichten en ervaringen en gaven praktische handvatten om AI slim en verantwoord in te zetten in het taalonderwijs. De dag begon met een presentatie van de stand van zaken rond de herijking van het referentiekader taal

Herijking Nederlands mbo. Natascha Prins  van het Kennispunt taal en rekenen van de MBO Raad

In de zomer van 2023 is een expertteam samengesteld met als opdracht een advies uit te brengen over taaleisen voor het mbo. In deze plenaire sessie schetste Natascha Prins de historie, het proces, en besprak de kansen die er liggen voor het onderwijs.

Wat is de invloed van AI op taalonderwijs? Tom Naberink

AI kan een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het vergroten van de kansen van studenten. ChatGPT genereert in enkele seconden volledige rapporten zonder taalfouten. Is taalonderwijs minder relevant? Of wordt taalonderwijs juist belangrijker omdat het ons in staat stelt om kritisch te kijken naar de output? Tom ging in op deze vragen en besprak in de deelsessie met behulp van casussen de best mogelijke toetsvormen.

Goochelen met AI: meer tijd en betere lessen! Robbert van Empel

Heb je als taaldocent vaak het gevoel dat je tijd tekort komt? Robbert liet zien hoe AI specifiek de taallessen kan versterken én de werkdruk aanzienlijk kan verlichten. Daarnaast besprak hij de taalvaardigheden die studenten nodig hebben om effectief en verantwoord met AI om te gaan. Tijdens de uitwisselingsessie maakten de deelnemers kennis met praktische didactische werkvormen waarin AI de taalontwikkeling van studenten ondersteunt.

Docent versus AI Thijmen Sprakel

De ontwikkeling rond AI roept veel vragen op: Hoe relevant ben je nog als docent als AI de leerling perfect kan voorzien van uitleg, huiswerkhulp, feedback, motivatie of gezelschap? Hoe zorg je ervoor dat je als docent van meerwaarde blijft voor de studenten en een passend onderwijsaanbod blijft realiseren waar studenten in de toekomst ook echt nog wat aan hebben? Thijmen gaf antwoord op deze vragen en meer.

 

De presentaties van de sprekers die we mogen delen vindt u bij de Documenten.

Terug naar overzicht