Studiedag vrijdag 20 september 2024

Zinvol evalueren van taal: toetsen, beoordelen en feedback geven

Welke invloed hebben gestandaardiseerde taaltoetsen op het taalonderwijs? Hoe krijg je zicht op de ontwikkeling van studenten en help je ze verder met gerichte feedback? Welke factoren spelen een rol bij het toetsen en beoordelen van spreekvaardigheid? 
Op vrijdag 20 september gaan experts in op cruciale aspecten van feedback, beoordeling en toetsing (van taal) in het mbo.

Aanmelding voor de studiedag en inschrijving voor de deelsessies is gestart op 19 augustus 2024. 

KOSTEN STUDIEDAG Leden gratis en Niet-leden € 295,- KOSTEN JAARLIDMAATSCHAP (drie studiedagen)  € 445

Aanmelding

Aanmelden kan door een mail met ‘ik meld me aan’ te sturen naar info@mbotaalacademie.nl en de deelsessie van uw voorkeur (en evt. dieetwensen) door te geven. U ontvangt binnen een week een bevestiging van uw inschrijving. De aanmelding sluit op vrijdag 13 september.

Bent u lid maar zelf niet in de gelegenheid? Nodig een collega uit om in uw plaats te gaan! Uw collega kan zichzelf opgeven o.v.v. uw naam en instelling.

Programma 20 september 2024 in De Eenhoorn Amersfoort

9.30                      Inloop
10.00 - 10.15Opening
10.15 - 11.00Red de taal van de toetsing - Karen Heij
11.00 - 11.10Pauze
11.10 - 11.55Waarderen van studentontwikkeling door formatief evalueren - Liesbeth Baartman
11.55 - 12.45Uitwisseling en verdieping
12.45 - 13.30Lunch
13.30 - 14.45Deelsessies. Keuze uit: 

Activerende feedback op schrijfproducten van studenten - Jacqueline van Kruiningen

Lerend kwalificeren: Voordelen en voorbeelden voor de vak- en taallessen - Liza Graumans
14.45 - 15.00    Pauze en zaalwissel
15.00 - 15.40De rol van intuïtie bij toetsen en beoordelen: kracht of valkuil? - Kristin van Lommel
15.40Borrel

Download hier de programmabeschrijving.

Sprekers

Red de taal van de toetsing

Karen Heij gaat in op de dilemma's die samenhangen met gestandaardiseerd toetsen, welke gevolgen zij ziet voor de leerlingen en hun taalvaardigheid en wat we moeten doen om de taalontwikkeling te redden van de toetsing.

Karen Heij is taalkundige, toetsexpert en onderwijsadviseur

Formatief Evalueren. Waarderen van Studentontwikkeling.

Liesbeth Baartman laat zien hoe de cyclus van formatief evalueren handvatten geeft voor gerichte activiteiten die je sámen met studenten uitvoert.

Liesbeth Baartman is bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs bij Hogeschool Utrecht.

De rol van intuïtie bij toetsen en beoordelen: kracht of valkuil? 

Zin-vol toetsen is niet alleen een kwestie van toetscompetenties. Kristin Vanlommel staat in deze lezing stil bij de rol van intuïtie en persoonlijke interpretatiekaders bij het beoordelen van studenten.

Kristin Vanlommel is lector Organiseren van Verandering in Onderwijs, Kenniscentrum Leren en Innoveren, Hogeschool Utrecht.

Activerende feedback op schrijfproducten van studenten

Jacqueline van Kruiningen presenteert alternatieven voor ‘commentaar leveren’ of ‘correctie’ en geeft concrete tips om studenten aan te zetten tot beter (leren) plannen, schrijven, evalueren en herschrijven.

Jacqueline van Kruiningen is lector taalbewust hoger onderwijs, Hogeschool Rotterdam.

Lerend kwalificeren: Voordelen en voorbeelden voor de vak- en taallessen

met lerend kwalificeren hangt niet meer alles af van één meetmoment, maar kunnen we ook het harde werk en het leerproces van studenten waarderen. Liza Graumans gaat in op wat er nodig is aan bewijzen, feedback- en meetmomenten om lerend kwalificeren mogelijk te maken. 

Liza Graumans is beleidsmaker en onderwijsadviseur bij Rijn IJssel en zit in de agendacommissie van het landelijk lerend netwerk Lerend kwalificeren.

KOSTEN STUDIEDAG

Leden gratis en Niet-leden € 295,-

KOSTEN LIDMAATSCHAP

 Iedereen € 445

Terug naar overzicht