Nieuwsoverzicht
-
lees meer...Nieuwsflits Kennispunt MBO Taal en Rekenen - november 2019
Onlangs verscheen een nieuwsbrief van Kennispunt MBO Taal en Rekenen.
-
lees meer...18 november - Theater Orpheus
Op de Dag van het mbo wordt breed uitgedragen dat in het middelbaar beroepsonderwijs vele handen mooi werk maken. Het goed gaat met het mbo. De kwaliteit is op orde; studenten, mbo-professionals en het bedrijfsleven zijn tevreden. Overal in het land...
-
lees meer...Nieuwsflits Kennispunt MBO Taal en Rekenen - Juli 2019
Onlangs verscheen een nieuwsbrief van Kennispunt MBO Taal en Rekenen.
-
lees meer...Groeiende groep jongeren verlaat school laaggeletterd
Een brief van de overheid lezen, foutloos een cv opstellen, begrijpen wat er in de krant staat; een groeiende groep Nederlanders heeft hier moeite mee omdat zij de Nederlandse taal niet voldoende beheerst. Uit nieuw onderzoek van de Stichting...
-
lees meer...
Voorstellen voor de curriculum-herziening: voor en door leraren
Sinds maart 2018 hebben ontwikkelteams van leraren en schoolleiders gewerkt aan voorstellen voor herziening van de kerndoelen en eindtermen van het primair en voortgezet onderwijs. Het is voor het eerst dat de kerndoelen in samenhang zijn herzien,...
-
lees meer...Nieuwsflits Kennispunt MBO Taal en Rekenen - 7 mei 2019
Onlangs verscheen een nieuwsbrief van Kennispunt MBO Taal en Rekenen.
-
lees meer...Nieuwsbrief Kennispunt MBO Taal en Rekenen - april 2019
Onlangs verscheen een nieuwsbrief van Kennispunt MBO Taal en Rekenen.
-
lees meer...De implementatie van taalontwikkelend lesgeven
De Haagse Hogeschool wil alle studenten gelijke kansen bieden op studiesucces en in dat kader vinden er interventies plaats om die beoogde inclusiviteit te realiserne. Hierbij is taalvaardigheid tot nu toe echter onderbelicht gebleven. Het...
-
lees meer...Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo
Al meer dan 10 jaar hebben scholen de mogelijkheid om te experimenteren met doorlopende leerroutes vmbo-mbo. Dat heeft positieve ervaringen opgeleverd. Dit wetsvoorstel regelt dat scholen wettelijke ruimte krijgen om deze routes structureel vorm te...
-
lees meer...Leidt het werken met authentieke taaltaken in een beroepsgerichte context tot grotere leeropbrengsten dan traditioneel taalonderwijs?
In dit antwoord wordt ten eerste gekeken naar inzichten uit het direct relevante, maar nog onvolwassen onderzoeksgebied. Vervolgens wordt er gekeken naar naburig, mogelijk relevant onderzoek. Tenslotte wordt er vanuit theoretische leerprincipes...
