Nieuwsoverzicht
-
Een permanent online platform over meertaligheid
Na 9 jaar talenfestivals, gaat Drongo verder als een permanent online platform over meertaligheid. Een platform waar nieuws en actualiteiten rond meertaligheid gevonden kan worden, waar ook eigen activiteiten en organisatie gepresenteerd kan...
-
De eerste nieuwsbrief van 2022
Onlangs verscheen een nieuwe editie van de nieuwsbrief van het Kennispunt MBO Taal en Rekenen!
-
Professionaliseren op het gebied van leesbevordering
Als netwerk voor taalprofessionals informeren wij onze leden graag over scholingsmogelijkheden. Zoals deze scholingen voor leesbevorderaars.
-
Oproep: docenten mbo gezocht
Zoek jij handvatten om gericht aan de slag te gaan met de leesvaardigheid van je mbo-2 of entree-studenten?
-
Evaluatie Referentiekaders Taal en Rekenen
Het ministerie van OCW is gestart met de evaluatie referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen voor het po, v(s)o, so en mbo. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door ResearchNed en het Expertisecentrum Nederlands. Doel van deze evaluatie is om na te...
-
Podcast: De taalcompetente leraar
Elke leraar doet elke dag een beroep op taal. Dat lukt het beste wanneer de leraar ook een taalcompetente leraar is. Maar wat maakt een leraar taalcompetent? En op welke kennis, vaardigheden en attitudes kan een taalcompetente leraar een beroep...
-
Onderzoek naar meertaligheid in het mbo gestart
Dit schooljaar is de Hogeschool van Amsterdam gestart met een onderzoek naar meertaligheid op het mbo. In dit onderzoek wil men te weten komen hoe mbo-docenten en mbo-studenten omgaan met meertaligheid in hun dagelijks leven en bij het leren en...
-
Verbind taalonderwijs aan beroepsgerichte vakken en de beroepspraktijk
Het belang van een goede taalvaardigheid voor beroep en vervolgstudie is evident. De taalvaardigheid van mbo'ers is echter al lange tijd een punt van zorg. Hoe brengen we hier verandering in? Hoe motiveren we studenten weer voor taalonderwijs?
-
Handreiking onderwijs aan NT2-ers in het MBO
Goede taalvaardigheid is van essentieel belang voor het goed volgen van onderwijs. Mensen die kort in Nederland zijn komen wonen (instromers vanuit isk en inburgeringstrajecten) beheersen de taal onvoldoende om hun opleiding succesvol te doorlopen.
-
Blog Windesheim Lectoraat: Op een inspirerende manier taalonderwijs vernieuwen
Wie moet je zijn om onderwijs te kunnen veranderen? Tijdens onze lezingen of colleges vragen leraren of studenten vaak: maar hoe doe je dat dan, zorgen voor een rijke taal- of leescultuur op school? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je ervoor...