Nieuwsoverzicht
-
U kunt nu reageren op het concept wetsvoorstel differentiatie exameneisen!
Van 5 juli 2016 tot en met 2 september 2016 is het mogelijk om online te reageren op het concept wetsvoorstel differentiatie exameneisen Nederlandse taal en rekenen. Het doel van de internetconsultatie is nagaan of het wetsvoorstel volledig is en...
-
Onderwijsinstellingen gezocht voor posttest luistervaardigheid Engels-mbo
Cito wil graag in samenwerking met het College voor Toetsen en Examens (CvTE) voorafgaand aan de start van de pilotexamens in het schooljaar 2016-2017 onderzoeken of leerlingen in het mbo vaardiger zijn op het onderdeel luistervaardigheid in...
-
Nieuw cohortenoverzicht en servicedocumenten
Op 14 juni hebben de bewindspersonen een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over taal en rekenen in het VO en MBO. Op basis van de informatie over het voorgenomen beleid in die brief zijn het cohortenoverzicht en een aantal servicedocumenten...
-
Mogelijkheden MBO studenten voor inzage centrale examens
Er is een aantal manieren om er als student achter te komen wat voor soort fouten je hebt gemaakt in het centraal examen Nederlands, rekenen of Engels.
-
28 juni Uitwisselingsbijeenkomst Arbeidsmarktgerichte Combinatietrajecten Vluchtelingen
Het ITTA organiseert samen met de MBO Raad op dinsdag 28 juni een Uitwisselingsbijeenkomst Arbeidsmarktgerichte Combinatietrajecten Vluchtelingen. Doelstelling van deze bijeenkomst is om expertise uit te wisselen, knelpunten te inventariseren en...
-
Aanmelding studiedag 23 september gestart
De Mbo Taalacademie begint alweer aan haar negende jaar. Tijdens dit jubilieumjaar staat de eerste studiedag in het teken van Samenwerken aan taalontwikkeling Nederlands in het mbo. Hoe kan de docent Nederlands maximaal aansluiten op de inhoud van...
-
Inschrijvingen studiedag 20 mei 2016: bijna vol - nog enkele plaatsen
De studiedag van 20 mei 2016 staat in het teken van inspirerend (taal)onderwijs in het mbo. Wat doet de hazen rennen? Op welke manier kan een taaldocent mbo-studenten activeren en uitdagen hun Nederlands te verbeteren?
-
Hoe creëer je aandacht voor taal in alle vakken?
Pauline Koster, werkzaam bij ROC TOP, deed onderzoek naar hoe zij als docent Nederlands een ontwikkeling in gang kan zetten naar bewuste aandacht voor taal in alle vakken. Doel hiervan is verhoging van het taalniveau van de leerlingen in het mbo....
-
Werkgevers zetten zich in voor taal op de werkvloer
Werkgevers die het Taalakkoord ondertekenen laten zien dat zij de taalvaardigheid van hun werknemers belangrijk vinden en zich willen inzetten voor de verbetering van taal. Taal is immers ook een belangrijke werknemersvaardigheid. Het idee achter...
-
Werkzame principes bij actief en gemotiveerd leren
We willen het als mbo-docenten allemaal; een rijke leeromgeving creëren, waarin leerlingen actief, betrokken en intrinsiek gemotiveerd werken. ROC Rivor gaf de opdracht aan IVA Onderwijs wat zij als roc kunnen leren van bestaande concepten ten...