Nieuwsoverzicht
-
Verkenning gratis leermiddelen basisvaardigheden voor minderjarige studenten
-
Verruim de onderwijsbevoegdheden en loopbaanperspectieven van leraren
Hoe kunnen aanpassingen in de opleidings- en arbeidsstructuur van leraren bijdragen aan voldoende en goede leraren? In antwoord op deze vraag van de Tweede Kamer komt de Onderwijsraad met het advies 'Ruim baan voor leraren. Een nieuw perspectief op...
-
Verzoek van de MBO Raad om mee te denken over de ontwikkeling servicedocument instellingsexamens taal
De MBO Raad laat een servicedocument ontwikkelen voor examinering binnen route 2 voor Nederlands en Engels. Dit servicedocument maakt het mogelijk dat scholen zelf, op basis van collectieve afspraken, (generieke) instellingexamens ontwikkelen en...
-
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek in het (v)mbo
Eind 2013 verschijnt Taalbewust Beroepsonderwijs, hét boek voor het werken aan taalvaardigheid in alle vakken op het (v)mbo. Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs....
-
Vijfde voortgangsrapportage implementatie referentieniveaus
Op 26 september 2013 is de vijfde voortgangsrapportage over de implementatie van de referentieniveaus taal en rekenen naar de Tweede Kamer verstuurd. In de rapportage staat wat de stand van zaken is, welke knelpunten er zijn en welke maatregelen...
-
Voorbeeldlessen met voor- en nagesprek
Het vaknetwerk Nederlands van de Hogeschool van Amsterdam heeft in 2011 – 2012 lessen van aankomende docenten Nederlands in het vmbo en het mbo op vier films vastgelegd. Het zijn educationals waarin experts en aankomende docenten de hoofdrol...
-
Voorstellen voor de curriculum-herziening: voor en door leraren
Sinds maart 2018 hebben ontwikkelteams van leraren en schoolleiders gewerkt aan voorstellen voor herziening van de kerndoelen en eindtermen van het primair en voortgezet onderwijs. Het is voor het eerst dat de kerndoelen in samenhang zijn herzien,...
-
Vragenlijst voor mbo-docenten Nederlands
Op welke manier bepaalt u het (start)niveau Nederlands van uw studenten? Hoe werkt u doelgericht verder? Wat vindt u belangrijk? Hoe houdt u de vorderingen van de studenten bij? Deel uw ervaringen rondom toetsing en evaluatie met ons en beantwoord...
-
Webinar “Vrijstellingen generieke vakken, hoe zat dat ook alweer?”
-
Webinarserie De zes rollen van de leraar in een digitale omgeving
Bent u ook op afstand leren aan het verkennen? Eduseries en Martie Slooter bieden deze webinarserie gratis aan.