Nieuwsoverzicht
-
Flyer academiejaar 2020-2021
De studiedagen zijn volgend jaar gepland op 25 september 2020, 22 januari en 28 mei 2021.
-
Extra impuls voor internationalisering mbo
De Onderwijsraad stelt in haar advies ‘Internationaliseren met ambitie’ (2016) dat alle leerlingen en studenten het Nederlandse onderwijs internationaal competent moeten verlaten. Als reactie hierop stelt het ministerie van OCW de komende twee...
-
Experiment Staatsexamen NT2/EDUP
Het CE Nederlands blijkt voor nieuwkomers een belemmering om een opleiding te volgen die past bij hun capaciteiten. Drie pilotscholen hebben geëxperimenteerd met alternatieve examens.
-
Examenbladmbo.nl
Kent u de website Examenbladmbo.nl al? Dit is de officiële website voor de centraal ontwikkelde examens in het mbo. U vindt hier onder andere voorbeelden van examens, informatie over hoe de afname van de examens plaatsvindt, een...
-
Evaluatie Referentiekaders Taal en Rekenen
Het ministerie van OCW is gestart met de evaluatie referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen voor het po, v(s)o, so en mbo. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door ResearchNed en het Expertisecentrum Nederlands. Doel van deze evaluatie is om na te...
-
Enquête van SLO
Sluiten de kennis en vaardigheden van instromende studenten aan bij uw opleiding? Wat vindt u de sterke punten en verbeterpunten van uw instromende studenten uit het vo? SLO en het ministerie van OCW horen graag uw mening hierover, als belangrijke...
-
Engelstalige Rekenexamens beschikbaar via de CEM
-
Eindrapportage evaluatie referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen
In opdracht van OCW heeft een evaluatie plaatsgevonden waarin is nagegaan in welke mate de doelstellingen van de Wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen zijn behaald.
-
Eindrapport Regioplan: Onderwijsinspanningen Taal en Rekenen in po, vo en mbo
Regioplan heeft onderzocht hoe scholen inspelen op de eisen voor taal en rekenen zoals in de referentieniveaus beschreven.
-
Effectiviteit vragen maken bij een tekst
Patrick Rooijackers, docent Nederlands en promovendus aan de UU heeft in Pedagogische Studiën een interessant artikel gepubliceerd over vragen maken bij teksten (leesvaardigheid in vo). Een aanpak die in het vo in de leeslessen veel wordt gebruikt...