Nieuwsoverzicht
-
Nieuwe factsheet verschenen
De MBO Raad heeft een factsheet ontwikkeld rondom de nieuwe inburgeringswet.
-
Publicatie Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid
Het is belangrijk dat iedereen - nieuwkomers en gevestigde inwoners - zich thuis kan voelen in Nederland. Dat vraagt een actiever overheidsbeleid om alle nieuwe migranten wegwijs te maken en op te nemen in onze samenleving.
-
Aanpak Burgerschap Nederlands Lezen (BNL)
In deze publicatie wordt verslag gedaan van de zoektocht van een groep docenten Nederlands van roc Deltion College in Zwolle en een hoofddocent/taal- en lezenexpert van de Hogeschool Windesheim naar betekenisvol, rijk taal- en leesonderwijs en naar...
-
Blogbundel schooljaar 2019-2020
Ellen Wels is examinator en docent Nederlands en burgerschap bij een ROC in de Randstad (unit Techniek Hoofddorp).Elke schoolweek legt zij haar belevenissen vast in de blog 'Hoe was het op school?'. Het resultaat is deze verzamelbundel.
-
Formatief evalueren bij onderwijs op afstand
Er zijn tijdens de online periode mooie dingen ontstaan vanuit het leernetwerk Formatief evalueren van SLO als het gaat om les op afstand.
-
Effectiviteit vragen maken bij een tekst
Patrick Rooijackers, docent Nederlands en promovendus aan de UU heeft in Pedagogische Studiën een interessant artikel gepubliceerd over vragen maken bij teksten (leesvaardigheid in vo). Een aanpak die in het vo in de leeslessen veel wordt gebruikt...
-
Flyer academiejaar 2020-2021
De studiedagen zijn volgend jaar gepland op 25 september 2020, 22 januari en 28 mei 2021.
-
Kennisclip actief lezen
In dit filmpje krijg je tips om beter, sneller en slimmer te lezen.
-
Mbo Brigade aan de slag met casussen rondom taal
De MBO Brigade ondersteunt scholen bij het vinden van ruimte in de regels. Het uiteindelijke doel is dat onderwijsteams alle ruimte krijgen om het beste onderwijs te maken. De brigade kan ook voorstellen doen voor het opruimen van overbodige regels.
-
De Mbo taalacademie draait door
Vanwege het coronavirus kan de laatste studiedag dit academiejaar helaas geen doorgang vinden. Er bleek vanwege de toegenomen digitalisering en hoge werkdruk van de leden momenteel weinig tot geen behoefte aan een online studiedag met webinars. Wel...